Struktura obiektu
Tytuł:

Psychological gender of sportsmen in team sports

Twórca:

Bojkowski, Łukasz ; Kalinowski, Paweł

Data wydania:

2019

Wydawca:

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Miejsce wydania:

Poznań

Format:

pp.113-116; 30 cm

Liczba stron:

4

Tytuł poprzedni:

kliknij tutaj, żeby przejść ; Studies in Physical Culture and Tourism

Jest częścią:

Trends in Sport Sciences 2019 Vol.26 No.3

Abstrakt:

One of the best-defined concepts of social constructivism is the Gender Schema Theory by Sandra Bem. According to this theory, every person has two dimensions – femininity and masculinity. Basing on their intensity we can distinguish four psychological genders: sex-typed, cross-sex-typed, androgynous and undifferentiated. The aim of this study was to determine the most typical psychological genders characterizing male and female athletes in team sports (football, field hockey, volleyball, basketball, and handball). There were 49 women aged between19 and 32 years old (M = 22.82) and 56 men aged between 18 and 31 years old (M = 21.54) participating in the study. In order to determine psychological genders, we used IPP (Inwentarz do Oceny Płci Psychologicznej) by Kuczyńska. Pearson’s chi2 test showed that in the group of women who play team sports, androgynous psychological gender is the most popular (63.27%). For men who play team sports the most common were: sex-typed (44.64%) and androgynous psychological gender (35.71%)

Temat i słowa kluczowe:

femininity ; masculinity ; psychological gender ; team sports

Język:

eng

Udostępniane przez:

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu ; Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Typ obiektu:

artykuły

Prawa:

wszystkie prawa zastrzeżone

Prawa dostępu:

dla wszystkich w zakresie dozwolonego użytku

Licencja:

udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich

Właściciel praw:

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Digitalizacja:

Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu

ISBN/ISSN:

2299-9590

DOI:

10.23829/TSS.2019.26.3-2

×

Cytowanie

Styl cytowania: