|
Halina Ganińska Biblioteka Główna Politechniki Poznańskiej
Nowe rozwiązania w zarządzaniu biblioteką naukową w kontekście
informacji elektronicznej - ogólna refleksja.
Biblioteki naukowe w Polsce w minionym dziesięcioleciu przebyły drogę
rewolucyjną: od początków komputeryzacji, z zastosowaniem rozwiązań
rodzimych i stopniowym rozprzestrzenianiem się programu CDS/ISIS do
zintegrowanych systemów bibliotecznych i informacji elektronicznej. Ten
ogromny wysiłek, z samozaparciem i benedyktyńską pracą podjęli
bibliotekarze, kształceni wcześniej do zgoła innej, manualnej technologii
w działalności informacyjnej biblioteki1). Sami
przebyli drogę samokształcenia i dostosowywania się do zmieniających się
gwałtownie warunków technologicznych, które wykreowały pojęcia "dokumentu
elektronicznego" , "biblioteki elektronicznej" , "biblioteki wirtualnej" i
"biblioteki cyfrowej" , a przede wszystkim "elektronicznego dostępu do
informacji" o zbiorach biblioteki macierzystej, ale i bibliotek innych: w
kraju, w Europie i na całym świecie2).
Środowisko bibliotek naukowych liczy bardzo na młode pokolenie
bibliotekarskie. Zaistnienie i otwarcie się na Internet, szczególnie World
Wide Web, otworzyło możliwość i zaostrzyło apetyty bibliotekarzy -
szczególnie tych zajmujących się serwisami elektronicznymi - na
organizowanie przy współdziałaniu centrów informatycznych i fundacji
bibliotek naukowych w Polsce coraz szerszego konsorcyjnego dostępu do
bardzo wielu informacyjnych serwisów elektronicznych.
Wszystkie te procesy powodują reorientację w zarządzaniu biblioteką, przechodząc od modelu tradycyjnego do modelu informacyjnego3).
Reorientacja w zarządzaniu polega przede wszystkim na nowej organizacji prac, zmianie technologii informacyjnej, sposobu komunikacji międzyludzkiej i zmianach funkcjonalno-przestrzennych (stopniowym, ale bardzo szybkim i zdecydowanym wprowadzaniu zmian struktur organizacyjnych)4).
Mamy tu na myśli:
- odchodzenie od struktury liniowej, akcentującej hierarchiczne
powiązania jednostek organizacyjnych, które sprzyjają autorytarnemu
stylowi kierowania oraz izolacji pionów organizacyjnych i niedostatkowi
komunikacji poziomej, na rzecz struktury funkcjonalnej, opartej o
pogłębioną specjalizację zawodową menedżerów i podział funkcji
zarządzania, z tendencją do spłaszczania tej struktury;
- stopniowe przygotowanie się i wprowadzanie struktury macierzowej, w
której jedna linia podporządkowania przebiega we względnie trwałej
strukturze funkcjonalnej, a druga w strukturze zadaniowej. Struktura
zadaniowa wykazuje większą zmienność i jest bardzo przydatna do nowych
przedsięwzięć, które cechują się swoją dynamiką i rozwojem. W zespołach
zadaniowych możliwa jest współpraca specjalistów umiejscowionych w
strukturze funkcjonalnej. Ułatwia to koordynację i synchronizację nowych
działań oraz zwiększa: komunikację poziomą, motywację i możliwość
zdobywania nowych umiejętności przez pracowników i przede wszystkim
myślenia twórcze; także uelastycznia i decentralizuje strukturę
organizacyjną;
- ewentualne przygotowanie podstaw do struktury hybrydowej,
stanowiącej połączenia różnych rozwiązań w zakresie typów struktur
organizacyjnych, na tyle, na ile zapewni ona optymalnie zarządzanie
nowoczesną biblioteką, oparte na zachowaniu zasady zdrowego
realizmu5).
Reorientacja w zarządzaniu to także zmieniające się z roku na rok proporcje w podziale budżetu biblioteki. Dotyczy to przede wszystkim rosnących wydatków na źródła elektroniczne (bazy danych na CD-ROM, bazy i serwisy sieciowe, produkty multimedialne), ale i rosnących procentów wydatków na prenumeratę czasopism w formie papierowej, mimo spadku liczby
prenumerowanych tytułów i mimo poszerzającego się rynku czasopism
elektronicznych, jak również wzrostu cen książek - szybszy niż ogólny
indeks cen.
Sprawa ta wymaga ze strony bibliotek poważnej analizy, jako że
proporcje całkowitych okresów wydatków przeznaczonych na biblioteki w
szkolnictwie wyższym spadły w ostatnim dziesięcioleciu. Biblioteki
intensywnie pracują nad zwiększeniem efektywności, mimo że wydatki na
zasoby biblioteczne spadają w tak ostrym tempie. W efekcie biblioteki mogą
tego procesu nie wytrzymać - tym bardziej, że w wspomnianym okresie
notujemy rosnącą liczbę studentów i wzrost aktywności badawczej.
Wynikiem tego jest coraz to bardziej widoczna rozbieżność między tym,
co może biblioteka akademicka zapewnić, a potrzebami czytelników
6). Reorientacja w zarządzaniu to również modernizowanie i zmiana architektury przestrzennej biblioteki istniejącej względnie budowanie nowego budynku biblioteki zdolnego udźwignąć szybko zachodzące procesy zmian, szczególnie w zakresie obiegu źródeł i informacji oraz dostępu do szeroko pojętej informacji. Istnieje bowiem bardzo wyraźna i pilna
konieczność zwiększania powierzchni dla czytelników, zarówno ze względu na
rosnącą ich liczbę, jak i na poziom usług informacyjnych i bibliotecznych.
Chodzi zatem o poszerzanie wolnego dostępu do źródeł (księgozbiory
wolnodostępne), możliwość całodziennego studiowania i pracy ze źródłami
drukowanymi w bibliotece, stanowiska komputerowe do pracy ze źródłami
elektronicznymi i dostępem do katalogów elektronicznych oraz do sieci
komputerowych rozległych, o możliwość prowadzenia zajęć dydaktycznych i
seminaryjnych (dla studentów, doktorantów i bibliotekarzy), jak również
zaplecze (księgarnia, kawiarnia/restauracja, obiekty techniczne)
7).
Na szczęście w ostatnich latach obserwujemy - miejmy nadzieję - początek odrodzenia budownictwa bibliotek naukowych w szkolnictwie wyższym, np.: nowy gmach Biblioteki Jagiellońskiej, nowy budynek Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, dobudowa Biblioteki Politechniki Warszawskiej i ostatnie wydarzenie: konkurs na koncepcję
urbanistyczno-architektoniczną budynku Biblioteki Politechniki
Poznańskiej.
Te trzy podstawowe obszary zmian w zarządzaniu są naszym zdaniem
nieodzowne dla kształtowania modelu informacyjnego biblioteki opartego na
wyszukiwaniu i dostępie do informacji, zdolnego wspierać proces nauczania
i kształcenia oraz badania naukowe.
Przypisy:
1) Szerzej na temat działalności
informacyjnej por. Ganińska H., Wokół działalności informacyjnej w
naukowej bibliotece techniczne. [W]: Zadania biblioteki wyższej
uczelni technicznej wczoraj, dziś i jutro: Warszawa, 7-8 listopada 1995r.
Materiały konferencyjne. Warszawa 1995. s. 52-59.
2) Electronic future of academic
libraries [Elektroniczna przyszłość bibliotek naukowych]. Kraków 1997,
p.213. Jagiellonian University. Scholarly Fascile. MCCVI. Studia in
Librarianship and Information Science: vol 3 (5) 1997; Świat biblioteki
elektronicznej w klasycznej bibliotece naukowej: możliwości rozwoju,
uwarunkowania i ograniczenia.: Materiały konferencyjne. Poznań, 19-20
marca 1998. Poznań 1998, s.270.
3) Ganińska H., Changes in the library
management - a vision and experiences; [In:] 20th IATUL Conference
"The future of libraries in human communication". Technical University of
Crete, Library, 17-21 May 1999. Poster sesion.
4) Zarządzanie biblioteką: najnowsze
kierunki w bibliotekoznawstwie brytyjskim: wybór tekstów. Warszawa
1998.
5) Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie
jakością: teoria i praktyka. Warszawa 1998, s.58-98.
6) Cogswell J.A., The organisation of
collection management functions in academic research libraries.
"Journal of Academic Librarianship" 1987, no 13 (5), s.269; Heseltine R.,
Zmiany w pejzażu edukacyjnym: tworzenie autostrady informacyjnej.
[W:] Rola i funkcje nowoczesnej biblioteki akademickiej: materiały z
konferencji zorganizowanej z okazji 50-lecia UMK, 27-29 września 1995.
Toruń 1995, s. 93-102; [też wydane w języku angielskim]; Heseltime R.,
Changing the educational landscape: making way for the information
superhighwa. [In:] The role and functions of a modern academic
library: Proceedings of the Conference organized on 50th Anniversary of
the Nicholas Copernicus University, Toruń 27-29 September 1995. Toruń
1997, p.93-101.
7) The open library: financial and human
aspects: documentation of the new library buildings in Europe. Warszawa
1999. | |